Atlantoaxiální luxace

S onemocněním atlantoaxiální luxace se setkáme nejčastěji u malých a toy plemen psů. Následkem traumatické události (autonehoda, pád, poranění) se ale toto onemocnění může vyskytnout u každého psa. Jedná se o nestabilitu mezi prvním a druhým obratlem, v jejímž důsledku dojde k utlačení míchy. Anatomie mezi prvním a druhým krčním obratlem je odlišná od zbytku páteře, tyto dva obratle u sebe drží pouze okolní vazy. Díky tomu zde může snadno k uvolnění a následné luxaci (vymknutí) obratle. Existují i plemena, pro které je toto onemocnění vrozené. Příznaky se u nich vyskytují během prvních roků života a to následkem i relativně malého traumatu.

Pes s tímto onemocněním mohou být velmi odlišné. Může se jednat o výraznou bolestivost v oblasti krku, ale také o kompletní ochrnutí. Pacienti s podezřením na toto onemocnění by se měli vyhnout jakémukoliv pohybu s krkem, obzvláště jeho ohnutí by mohlo mít pro psa fatální následky. Diagnostika onemocnění se odráží od příznaků, které pes má. V tomto případě jsou dostačující rentgenové snímky, na kterých je viditelný posun obratle a zvětšení prostoru mezi těmito obratli.

Léčba onemocnění je hodně závislá na příznacích onemocnění. U mírných obtíží je možné přistoupit ke konzervativnímu řešení, tedy k omezení pohybu pacienta pomocí klece a použití ortézy. U závažnějších případů se přistupuje k chirurgickému řešení.

Rehabilitace takového pacienta je poměrně náročná a její výsledek je málokdy předem jasný. Není výjimkou, že zotavení z tohoto onemocnění trvá několik měsíců, rehabilitace je velmi intenzivní a častá. Její včasné zařazení do plánu zotavení je ale velmi zásadní.