Legg–Calvé–Perthesova nemoc

Onemocnění Legg-Calvé se týká především mladých psů malých plemen. Příčina tohoto onemocnění není známá, projevuje se aseptickou nekrózou hlavice stehenní kosti. Během tohoto onemocnění dojde v těle psa k poruše krevního zásobení oblasti hlavice stehenní kosti a následkem toho začne právě stehenní kost odumírat. Postupně na ní vznikají chronické změny, které vedou až k jejímu rozpadu.

Legg-Calvé-Perthesovu chorobu pozorujeme u malých a trpasličích plemen a to ve věku od 4 do 12 měsíců. Nejčastěji se toto onemocnění projevuje na jedné končetině, postižení obou končetin zároveň bývá vzácné. Mezi nejvýznamnější příznak onemocnění patří kulhání, převážně po námaze, bolestivost v kyčelní oblasti a nadlehčování postižené končetiny. Postižená pánevní končetina se často může jevit kratší, než končetina zdravá.

Onemocnění průkazně potvrdí rentgenologické vyšetření, na snímcích jsou patrné změny na hlavice stehenní kosti, často dochází také ke zlomeninám v oblasti krčku stehenní kosti. Konzervativní řešení v tomto případě není úspěšné, řeší pouze bolest pacienta, k rozpadu stehenní kosti dochází i nadále. Při potvrzení diagnózy je zapotřebí přistoupit k chirurgickému řešení, kterým je odstranění hlavice kosti stehenní.

Veterinární fyzioterapeut a jeho práce výrazným způsobem přispívá k návratu pacienta do normálního života. Po chirurgickém zákroku je končetina zpevněna bandáží, následně ale končetinu zcela podporují její svaly. Je proto zapotřebí na nich postupně pracovat a u pacienta docílit rovnoměrného a stabilního osvalení.