Luxace patelly

Luxace patelly je označení stavu, kdy dojde k vykloubení čéšky psa z její normální polohy. Čéšku najdeme v koleni psa, jedná se o malou kost, která se účastní ohybu kolena. Jakmile je patella ve stavu luxace, znamená to, že tato kůstka vypadne ze svého místa (žlábek ve stehenní kosti). To psovi nejen způsobuje bolest, vede to také ke kulhání, poškození chrupavky a vzniku artrotických změn na kosti. K luxaci dochází z několika různých důvodů, může se jednat o stav vrozený, nbo následek traumatu. Pokud se onemocnění projeví jako dědičné, jedinec by měl být vyřazen z chovu.

Dědičná forma onemocnění je relativně častá u malých plemen psů, výskyt tohoto onemocnění není ojedinělý ani u velkých plemen, i když se jedná o jinou formu onemocnění. Ze statistik ale vyplývá, že onemocnění postihuje převážně malá plemena a častěji feny. Změny, které s sebou postižení patelly nese, ovlivní celý pohybový aparát psa. Následkem tohoto onemocnění totiž může docházet až k deformitám stehenní a holenní kosti, postižen bývá také kyčelní kloub. U chronického postižení často dochází také k tomu, že je porušen zkřížený vaz kolene.

Onemocnění se rozlišuje na 4 stupně, ten správný stanoví veterinární lékař odborným vyšetřením. Při potvrzení luxace patelly 1. stupně se obvykle přistupuje ke konzervativnímu řešení, které zahrnuje léky a rehabilitaci. Pakliže je potvrzeno postižení vyššího stupně, je zapotřebí chirurgický zákrok. Diagnostika onemocnění není komplikovaná, základem je zhodnocení pohybu psa, přičemž pes, který trpí na luxaci patelly vykazuje typický pohyb pánevních končetin. Jedná se o hopsavé nadlehčování postižené končetiny, které je patrné při vstávání nebo po delším odpočinku.

Nejvýraznějším příznakem onemocnění je kulhání nebo nezatěžování končetiny. Počátečním příznakem mohou být právě poskoky během procházky, pes končetinu odlehčuje ve chvíli, kdy se jeho čéška dostane mimo svoji fyziologickou pozici. Jakmile u psa takové chování pozorujete, není na co čekat a je zapotřebí navštívit veterinárního lékaře kvůli diagnostice. V koleni můžeme pozorovat otok, také je možné zaslechnout typické lupnutí kloubu během pohybu. Psi velmi často také vytáčí končetinu směrem od těla, to může postupně vést až k deformaci celé končetiny. Při podezření na onemocnění je zapotřebí provést nejen vyšetření pohmatem, ale také rentgenologické vyšetření, které ukáže stav obou kostí, ale také artrotické změny.

Po operaci je zapotřebí dodržet striktní klidový režim a přizpůsobit pohybovou aktivitu stavu psa. K tomu je vhodné navštívit veterinárního fyzioterapeuta, který s touto problematikou pomůže. Také je zapotřebí nasadit psovi chondroprotektivní látky, aby došlo ke správné výživě a podpoře chrupavky. Pravidelným, kontrolovaným a správně vedeným cvičením se pes po operaci nejen vrátí k normálnímu životnímu stylu, ale také dojde k výrazné úlevě od bolesti. Velkou roli v rehabilitaci takového psa hraje hydroterapie.

Veterinární fyzioterapie ale v tomto případě nepřichází na řadu pouze po operaci. Je vhodným řešením také v případě konzervativní léčby, u stupně postižení 1. V tomto případě se zabývá svalovými dysbalancemi, které v těle následkem nesprávného pohybu vznikají. Zaměřuje se také na správné osvalení psa, ale i úlevu od bolesti.