Spondylóza

Spondylóza je onemocnění páteře, jedná se o degenerativní proces. Během tohoto onemocnění se na obratlech psa začínají objevovat výrůstky, které sem nepatří. Mezi obratli poté dochází k postupnému zkostnatění, které má za následek ztuhlost postižené části páteře. Onemocnění působí značné omezení v ohybech páteře a tím pádem se mění i chůze a pohyb psa. Tento stav můžeme velmi často pozorovat u starších zvířat, často se také objevuje ruku v ruce se sychravým a chladnějším počasím. Projevy onemocnění ale můžeme pozorovat i u velmi vytížených sportovních nebo pracovních psů, nebo také u psů s nadváhou.

Onemocnění se projevuje tím, že pes má problémy s pohybem. Můžeme pozorovat problémy při vstávání, neochotu skákat nebo chodit do schodů. Omezení se vyskytuje zejména v oblasti páteře, svaly v oblasti zad jsou velmi přetěžované a problém můžeme vidět také v oblasti krku. Onemocnění je velmi často pozorováno u velkých plemen, rozšířené je mezi jedinci plemene německý boxer, bernardýn nebo labradorský retrívr. To ale neznamená, že ostatních plemen se toto onemocnění netýká.

Diagnostika tohoto onemocnění se opírá nejen o klinické příznaky, které pes projevuje, ale také o důkladné vyšetření. To by mělo zahrnovat kontrolu chůze psa, prohmatání jeho páteře a následné potvrzení diagnózy pomocí rentgenu nebo CT či MRI.

Rehabilitace je v případě tohoto onemocnění velmi prospěšná. Onemocnění sice není léčitelné, pravidelná rehabilitace ale dokáže psímu pacientovi značně ulevit od nepohodlí. Do značné míry dokáže také omezit potřebu používání léků. Kromě úlevy od bolesti se fyzioterapie zaměřuje také na svaly psa, které jsou změnou pohybu značně přetěžovány a tak potřebují pravidelnou péči. Také se zaměřuje na práci končetin a zvyšuje flexibilitu (ohebnost) psa. U psa s tímto onemocněním je zapotřebí se zaměřit také na posilování svalů v oblasti zad.